Ηδη καταγράφεται αύξηση της κατανάλωσης πετρελαϊκών προϊόντων από τους ευρωπαίους καταναλωτές στο πλαίσιο μείωσης των ροών φυσικού αερίου μέσω αγωγών

γράφει ο Γιώργος Φωκιανός

Μία θέση στην πρώτη γραμμή των ενεργειακών σχεδίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης καταλαμβάνει η ναυτιλία, ενόψει ενός πολύ δύσκολου – όπως προδιαγράφεται – χειμώνα. Καθώς τα κράτη-μέλη της ΕΕ προσπαθούν να απεξαρτηθούν από τη Ρωσία και να διασφαλίσουν επάρκεια φυσικού αερίου και πετρελαίου από διαφορετικές πηγές – ειδικά μετά την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο – τα ποντοπόρα πλοία και ειδικά τα δεξαμενόπλοια αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο «πλήρωσης» των δεξαμενών της Γηραιάς Ηπείρου.

Υπενθυμίζεται ότι μέσα στους επόμενους μήνες τίθεται σε ισχύ το εμπάργκο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο ρωσικό πετρέλαιο, κάτι που αναμένεται να έχει αντίκτυπο στην παραγωγή της Μόσχας, αλλά και στην τροφοδοσία της ίδιας της ΕΕ.

Διαβάστε επίσης – Ενεργειακή κρίση: Οι επιπτώσεις στην Ευρώπη «ήρθαν για να μείνουν»

Σύμφωνα με την απόφαση της Κομισιόν, οι περισσότερες αγορές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία πρόκειται να σταματήσουν από τις 5 Δεκεμβρίου, ενώ από τις 5 Φεβρουαρίου 2023 τίθεται σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για τις αποστολές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ), περίπου 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως ρωσικών προϊόντων και 1,3 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα θα πρέπει να βρουν νέο προορισμό λόγω των προγραμματισμένων περιορισμών της ΕΕ.

Αναντικατάστατος ο ρόλος της ναυτιλίας

Οπως τονίζουν αναλυτές, ο ρόλος της ναυτιλίας στον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης καθίσταται αναντικατάστατος, δεδομένων των εξελίξεων των τελευταίων μηνών, με το «μπλόκο» στη μεταφορά ρωσικού αερίου και της εκτόξευσης των τιμών στους λογαριασμούς φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος. Ηδη καταγράφεται αύξηση της κατανάλωσης πετρελαϊκών προϊόντων από εκατοντάδες εκατομμύρια καταναλωτές της ΕΕ, στο πλαίσιο μείωσης των ροών φυσικού αερίου μέσω αγωγών.

Στο σημείο αυτό, τη «μεγαλύτερη πλάτη» φαίνεται πως βάζουν τα δεξαμενόπλοια, με τον οίκο Poten να υπογραμμίζει τη θετική επίπτωση του κλάδου και ειδικά των πολύ μεγαλύτερων δεξαμενοπλοίων…